Характеристики послуг

Характеристики послуг

Якісні характеристики послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води

Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон) визначено, що державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується, зокрема, на принципі дотримання встановлених стандартів, нормативів, норм, порядків і правил щодо кількості та якості житлово-комунальних послуг. При цьому, статтею 7 Закону визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг, зокрема, належить: забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідних рівня та якості; здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг.

Положенням про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 квітня 2014 р. № 197, визначено, що Мінрегіон є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства та відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, затверджує порядки, норми і правила у сфері житлово-комунального господарства, методики визначення норм споживання житлово-комунальних послуг (крім споживання природного газу та електроенергії), нормативів витрат і втрат ресурсів, що використовуються у житлово-комунальній сфері та нормативно-правові акти з питань контролю у сфері житлово-комунального господарства.

Відповідно до статей 18 та 21 Закону виконавець зобов’язаний забезпечувати своєчасність та відповідну якість житлово-комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору, в тому числі шляхом створення систем управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів.

У разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. Спори щодо задоволення претензій споживачів вирішуються в суді. Споживач має право на досудове вирішення спору шляхом задоволення пред’явленої претензії.

Вимогами Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, визначено, що послуги повинні відповідати:

з централізованого постачання холодної та гарячої води – вимогам щодо якості і тиску  води, температури гарячої води, а також розрахунковим нормам витрати води у точці розбору;

з централізованого опалення – нормативній температурі повітря у приміщеннях  квартири (будинку садибного типу) за умови їх утеплення споживачами та вжиття власником (балансоутримувачем) будинку та/або виконавцем заходів до утеплення  місць  загального користування будинку.

Місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування мають право тимчасово визначати інші норми споживання, кількісні та якісні показники та режими надання послуг в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Вимоги щодо кількісних і якісних показників послуг та зменшення плати у разі їх відхилення від нормативних визначені у додатку до Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 № 151 (далі – Порядок).

Відповідно до вимог Порядку, у разі ненадання послуг або надання їх не в повному обсязі, зниження їх якості, зокрема відхилення їх кількісних і якісних показників від нормативних, виконавець/надавач послуг проводить перерахунок розміру плати за фактично надані послуги шляхом зменшення розміру плати за надання послуг з урахуванням вимог, наведених у додатку.

Централізоване опалення

Кількісні та якісні показники Відхилення від показників Допустимий строк відхилення від показників Зменшення плати за надані послуги у разі перевищення допустимого строку відхилення від їх показників Розрахункова одиниця
своєчасний початок і закінчення опалювального сезону (протягом трьох діб із середньодобовою температурою 8° C) надання послуг з централізованого опалення пізніше встановленого строку або дострокове закінчення опалювального сезону на 3,3 відсотка місячної плати за кожну добу перевищення допустимого строку відхилення від показників (у разі оплати послуг щомісяця протягом року враховується те, що місячна плата розподілена на рік) за 1 кв. метр (куб. метр) опалюваної площі (об’єму) квартири (будинку садибного типу, житлових приміщень у гуртожитках)
безперебійне надання послуг з централізованого опалення протягом усього опалювального сезону перерви у наданні послуг з централізованого опалення 12 годин на добу (один раз на місяць) – ” – – ” –
температура повітря в житлових приміщеннях (за умови їх утеплення) відповідає діючим нормам і правилам – 18° C (у наріжних кімнатах – 20° C) фактична температура в приміщеннях нижча ніж нормативна 12 годин на добу (один раз на місяць) на 5 відсотків за кожний градус відхилення від 18° C до 12° C у житлових приміщеннях (у наріжних кімнатах – від 20° C до 14° C) плати за період відхилення (протягом усього строку відхилення) при температурі в житлових приміщеннях нижче ніж 12 C (у наріжних кімнатах – нижче ніж 14 C) плата за централізоване опалення не справляється за 1 кв. метр (куб. метр) опалюваної площі (об’єму) квартири (будинку садибного типу, житлових приміщень у гуртожитках)

Централізоване постачання гарячої води

Кількісні та якісні показники Відхилення від показників Допустимий строк відхилення від показників Зменшення плати за надані послуги у разі перевищення допустимого строку відхилення від їх показників Розрахункова одиниця
безперебійне або за затвердженим графіком перерви у наданні послуг з централізованого постачання гарячої води не більш як 6 годин на добу при безперебійному водопостачанні та не більш як 30 відсотків загального часу постачання води за графіком (не більше ніж два рази на місяць) на 3,3 відсотка місячної плати за кожну добу перевищення допустимого строку відхилення від показників на одну особу за місяць
забезпечення нормативної температури гарячої води у точці розбору не нижче 50° C та не вище ніж 75° C фактична температура гарячої води у точці розбору не відповідає нормативній не більш як 2 хвилини після відкриття водорозбірного крану при температурі гарячої води понад 50° C – плата справляється згідно з установленим тарифом; від 45° C до 49° C – зменшується на 10 відсотків за весь строк відхилення; від 40° C до 44° C – плата зменшується на 30 відсотків за весь строк відхилення; нижче ніж 40° C – справляється за весь строк відхилення за тарифами на послуги з централізованого постачання холодної води на одну особу за місяць або за 1 куб. метр гарячої води
склад і властивості води згідно з державним стандартом на питну воду, вимогами санітарного законодавства та дозволами Держспоживстандарту невідповідність складу і властивостей води державному стандарту на питну воду, вимогам санітарного законодавства та дозволам Держспоживстандарту не допускається (або згідно з абзацом першим пункту 7 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. N 630) на 10 відсотків за весь строк невідповідності складу і властивостей води на одну особу за місяць або за 1 куб. метр гарячої води